Saturday, December 4, 2010

There May Have Something Good Behind All This Trouble..(^-^)

salam semuanya..
agak xde mood nak update blog sebenarnya..
tapi xpelah..kena rajinkan diri gak utk meluahkan isi hatiku..=)

malam tadi 2 Disember 2010..
pada jam 9.30 malam..
di KM27 Highway Pasir Gudang, JB..
satu kejadian yg x pernah aku alami..
xpernah aku bayangkan akan menimpaku..

kemalangan yg x disangka2..
aku dalam perjalanan pulang ke rumah ibuku di Kempas Baru..
dari rumah ibu mertuaku di Pasir Gudang..
aku kebiasaannya akan pakai sitbelt bila naik keta..
dan aku juga yg akan mengingatkan suamiku supaya memakai sitbelt..
tapi xtau kenapa hari tu aku boleh xpakai..
sedangkan hatiku berdetik menyuruh aku memakainya seperti biasa..


malang sememangnya xberbau..
encik hubby telah menekan brek dari jarak yg agak jauh kira2 80m..
tapi brek mmg xmakan..
maybe jalan licin sebab mase tu ujan renyai..


lagi satu my mum da cakap xyah balik..
belikan aje makanan utk adik2ku..
lagipun hari hujan kat sana..
adikku yg kembar abang n adik serta jayip adik bongsuku ikutku tido di rumah ibu mertuaku..
jadi niatku utk hantar adik2ku pulang n kami tido di rumah ibuku..
tapi kami balik juga..


memang aku rasa yg keta kami sempat berhenti sebab encik hubby da brek dari jauh..
tapi tiba2 dalam jarak 10m dr keta depan..
keta menggelongsor lebih laju menuju ke keta depan..
aku sangat panik..
memang aku sangka keta akan berhenti tanpa melanggar keta depan..
benda memang dah nak jadi..
keta kami tetap melanggar keta depan..
aku terhantuk di dashboard depan..
si comelku yg baring di atas riba hampir2 terjatuh ke bawah tempat kaki..
adik2ku hanya benjol sedikit sebab terhantuk ke sit depan n cermin tingkap..


jom layan gambar..=)
 keta kami..


keta depan kami..vios..


keta depan kami lagi..vios ni keta ke-3..

 kesesakan lalu lintas yg melanda..


keta vios depan kami melanggar keta wira ni..
kira keta yg ke-2..


 keta kami dari belakang..
nasib elok..


 keta wira ke-2 melanggar keta wira yg depan sekali..
tapi wira putih tu xde pape sangat..
bumper bawah je yg jatuh..
wira ke-2 tu agak teruk juga..


 keadaan vios melanggar wira..
wira sangatlah lembik body nye..
vios steady je..hehe..


keadaan wira ke-2 yg melanggar wira pertama yg depan sekali..
xde pape sangat kan??
tapi kesianlah wira ke-2 tu sebab keta dia paling teruk body..
tapi keta kami lagi teruk sebab antara 4-4 keta tu..
keta kami je yg xleh start langsung..
lepas excident tu berasap gila tau..
radiator pecah..
tu yg kami cepat2 kuar..
takut berlaku sesuatu yg lebih teruk..


sebenarnya masa ontow da tarik semua keta..
kecuali keta kami..
sebab kami belakang sekali..
jadi kena tunggu on tow yg last la utk tarik keta kami..
so keta belakang maybe xperasan ade excident..
i thought that guy bawak laju kot..
tapi dia sempat brek tanpa melanggar belakang keta kami..
ALHAMDULILLAH...


TAPI...!!!!!!
berlaku lagi satu kemalangan btol2 di belakang keta kami..
honda tu sempat berhenti..
tapi keta forg belakang dia yg agak laju juga xsempat brek..
terus la langgar sket bontot honda tu..
then, belakang ford tu ada avanza..
avanza tu sondol juga belakang ford tu..
maknanya ada lagi excident bersiri 3 keta..
btol2 di belakang keta kami yg excident bersiri 4 keta..


mase tu aku dah ikut my dad lintas jalan utk menuju ke keta beliau yg ada di bawah jambatan tu..
masa nak turun bukit yg sgt licin tu..
aku terjatuh dan pada masa yg sama aku dengar bunyi orang sedang brek emergency..
dan........
BUUUUMMMMMMMM!!!!!!!!!
aaarrrrrrrrrrggggghhhhh!!!
aku dah terfikirkan encik hubby yg baru masuk ke dalam keta kami utk cuba start keta tu..
aku takut bunyi yg aku dengar tu adalah bunyi keta tu melanggar keta kami dgn encik hubby di dalamnya..
aku berlari memanjat bukit yg tadinya sangat licin tu dengan mudahnya..
sekejap je aku da sampai ke atas..
sambil aku memanjat aku menjerit pada ayahku "din la.."
ayahku turut mendaki bukit tu semula..
ALHAMDULILLAH sekali lagi..
suamiku selamat..
abang on tow yg menemaninya juga selamat..
aku menarik nafas lega..
bunyi yg aku dengar tadi adalah keta lain tanpa melibatkan suamiku..
juga tanpa menyebabkan apa2 kecederaan kepada sesiapa..
berlakulah lagi kesesakan lalu lintas..


lepas on tow yg tarik keta kami sampai..
aku dan ayah menuju ke keta..
kami ikut on tow tu sampai ke balai polis terdekat..
malam tu Balai Polis Seri Alam sangatlah penuh..
rupanya bukan hanya 2 kemalangan..
di belakang 2 kemalangan di KM27 tempat kami kemalangan tu..
ada lagi 2 kemalangan lain..
1 melibatkan 2 buah keta..
1 lagi melibatkan 5 buah keta..
juga kemalangan bontot-membontoti..hehe..
kaya abg2 on tow hari tu..
workshop mereka juga..huhu..


highway tu sangatlah bahaya..
hari2 pasti akan ada kemalangan..
hari yg sama dgn kemalangan yg menimpaku..
pada waktu siang..
telah berlaku kemalangan maut melibatkan sebuah motosikal dgn sebuah lori..
penunggang dan pembonceng motosikal tu maut..
lori tu?????
lori tu melarikan diri setelah melanggar motosikal tu..
kira kes langgar lari la..
xsanggup aku dengar..
tapi jalan tu da sepatutnya diperbesar..
nama je highway..
tapi setakat 2 lane..mane cukup??!!
keta sememangnya banyak sebab tu jalan utama..
harap pihak berkuasa akan bertindak dgn segera..


ok tu je nak share..
pesan saya agar memandu dengan berhati-hati di jalanraya..
ingatlah malang x berbau..
tapi sentiasalah bersedia utk menerima takdir..
sebab segala yg berlaku adalah kehendak Allah..
kita xmampu utk menghalangnya..
yang penting jangan menyalahkan sesiapa..
wassalam.....(◕‿◕✿)

No comments: