Friday, May 7, 2010

tips rambut sihat menawan...

salam...
ok saya da cool...hehe...
hari ni nak share tips rambut menawan...
(anggap je rambut aku cantik ye kawan2...huhu...)

baiklah, saya pasti ramai yg mempunyai masalah rambut...
sebagai wanita, rambut adalah mahkota yg harus kita belai...
jadi, di sini saya akan kongsi beberapa tips yg amat berguna untuk anda semua...
(ok, sebenarnya aku tengah berangan jadi pengacara NONA bagi menggantikan MAYA KARIN utk musim depan...kuikukui...)


1) KELUMUMUR / KETOMBE

punca :- syampu / minyak rambut yg tidak dicuci dgn bersih, kulit kepala terlalu berminyak, penyakit psoriasis / radang kulit, memakai tudung ketika rambut masih basah / lembab.

cara mengatasi :- cuci rambut dgn bersih, pakai minyak rambut secukupnya (jangan sampai nampak cam tauke minyak kelapa), minum banyak air jarang / air masak / air putih / air mineral (same je pun ek?), makan banyak buah n sayur, pastikan sikat sentiasa bersih (rendam dgn air panas n letak syampu sket kasi wangi, pas2 berus sket biar hilang segala daki2 n kutu2 tu..=D)

2) KEGUGURAN RAMBUT

punca :- sebenarnya benda ni normal KECUALI kalau sampai lebih 100 helai yg gugur / rontok hari2 (sampai leh kumpul buat wig) 2 memang da x normal la. lagi disebabkan kelumumur tadi, pemakanan xseimbang, perubahan hormon (terutama kepada ibu2 yg baru melahirkan..chewah..), tapi lelaki ramai yg mengalami masalah keguguran rambut disebabkan hormon gak sebenarnya. 

cara mengatasi :- makan banyak ikan salmon (macam aku makan je ek?), bijirin, kacang soya, pisang, carrot, kubis bunga. jangan kerap sikat rambut lagi2 bila rambut basah. kalo nak lagi senang, g je YUN NAM haircare 2...pe susah?haha...

3) RAMBUT BERCABANG

punca :- rambut terlalu kering, kurang vitamin, terlalu kerap guna hairdryer / curler / straightener, kurang minum air masak.

cara mengatasi :- minum air masak secukupnya (seperti saya n bod), gunakan pelembab / vitamin rambut sebelum guna hairdryer / curler / straightener. jangan biarkan rambut terkena pancaran matahari secara direct terlalu lama. rajin2 trim rambut supaya yg bercabang tu mati sampai situ je.

4) RAMBUT BERUBAN (SEBELUM WAKTUNYA)
punca :- terlalu stress (mesti korang da takut nak stress kan sekarang?haha..), keturunan@gen, kesan bahan kimia dalam pewarna rambut, pelurus, sume tu la. dan merokok!!

cara mengatasi :- makan banyak vitamin B12 yg terdapat dalam telur, daging merah, susu (uiks!!tapi saya xminum susu deh..xsedap!!). tolong berhenti merokok!! jalan terakhir paling senang..g jela salun or g beli pewarna rambut...kaler jela balik rambut 2 kan?tu pun susah sangat ke der?hehe...

5) RAMBUT RAPUH

punca :- kurang protein, kesilapan pada masa, keadaan dan cara anda menyisir / menyikat rambut anda. terlalu kerap guna alat pemanas (skema tiba2 weh..).

cara mengatasi :- makan lebih kacang tanah, almond (almond london pun ok sebab lagi sedap), gandum, telur, susu, cheese, daging merah. gunakan sikat kayu atau sikat biasa yg lembut dan xterlalu keras dan pastikan anda xsikat rambut dalam keadaan basah. cara sikat adalah dengan sikat di hujung rambut dulu, pas2 naik atas sket sikat lagi turun ke bawah (jangan naik atas, 2 nak tambah volume rambut!!), ulang lagi sampai puas hati. guna hairdryer / alat pemanas dgn cara yg betul iaitu jangan terlalu dekat ngan rambut, guna suhu yg sesuai (tapi kalau aku guna yg paling panas sbb cepat kering n lagi kejap rambut 2 terdedah pada suhu yg tinggi).

6) RAMBUT TERLALU LEPER

punca :- pengeluaran minyak berlebihan terutama pada rambut yg nipis.

cara mengatasi :- gunakan syampu yg sesuai dgn jenis rambut. semasa bersyampu, jangan terlalu kuat meramas rambut dan kulit kepala sebab ia akan menambah pengeluaran minyak oleh kulit kepala. gunting rambut ikut kesesuaian macam perm rambut tu ke kasi nampak bervolume sket. (tapi jgn x buat treatment n biar cam2 je xjaga, kang rambut korang jadi SINGA, korang salahkan aku lak ye..)

7) RAMBUT KAKU / SUSAH DIBENTUK (rambut degil lah senang cite)

punca :- memang dah asal cam2 atau rambut rosak. hehe...

cara mengatasi :- pakai kondisioner lepas syampu, guna leave-on moisturizer (sekarang kan dah moden weh..), gunting rambut jadi layer / nipiskan rambut supaya nampak xkaku sangat.

8) RAMBUT KERINTING & KUSUT

punca :- TAK MANDI & TAK SYAMPU RAMBUT!!haha...xdelah...ada gak yg memang jenis cam2 kan...ade jugak yg disebabkan kurang prihatin pada rambut.

cara mengatasi :- guna gak leave-on moisturizer n kondisioner. kalau kusut sikat je lah (lagi bagus guna sikat gigi jarang). TAPI kalau kerinting, TOLONG JANGAN SIKAT!!!nanti jadi alleycat payah lak aku yg mengajo ni ha..

ok itu sahaja daripada saya, AIMI ZAWIYAH AZAHARI, melaporkan utk blog saya..
hehe...aku memang kuat berangan...
(sape xsuke korang punya pasal la ye...)


*** kat sini saya nak ingatkan TOLONG JANGAN SHARE SIKAT ANDA DENGAN SEMBARANGAN ORANG!!!
lagi 1, kalau boleh JANGAN SHARE BANTAL DENGAN SEMBARANGAN ORANG gak!!!(terutama kalau anda tahu dia memang payah mandi / syampu rambut)..=D 
dan PASTIKAN BANTAL UTK RAMBUT BARU LEPAS SYAMPU DGN RAMBUT BELUM SYAMPU BERLAINAN(paham x ape aku maksudkan ni?)!!!
SIKAT UTK RAMBUT BARU LEPAS SYAMPU DGN BELUM SYAMPU JUGA MESTI BERBEZA!!!
ok ini sume rahsia saya yg da dibocorkan pada anda...4-4 rahsia ini ARAHAN!!!itupun kalau anda nak rambut anda sihat dan cantik lah...huhu...(tapi kalau nak jadi cam saya, means anda WAJIB ada 2 sikat & 2 bantal sekurang2nya lah ye...) 

SELAMAT MENCUBA!!!

No comments: