Thursday, June 24, 2010

KEMPEN KAMI PRIHATIN UTK MEMBANTERAS KES PEMBUANGAN BAYI...

salam...
kamu semua pernah dengar x lagu "HARAPAN TANPA SUARA"?
selalu je kuar kat astro n IKIM...
ala..lagu yg ramai2 artis nyanyi tu..
ada datuk siti, aizat, adibah noor, lah, mawi n ramai lagi lah..
tau x lagu ape ni?
ala..senang cakap lagu utk kempen kami prihatin tu...
kempen pasal banteras kes pembuangan bayi tu lah..
ha..kalau tau, bagus!!
tu maknanya anda betul2 PRIHATIN!!
tahniah diucapkan kawan2ku...=)

lagu tu memang best n menusuk kalbu...
tapi yg penting isi n moral yg sepatutnya kita dapat daripada lagu tu..
cubalah kamu semua hayati lagu ni betul2...
la..ade gak yg xpernah dengar ke..
jap2 saya tunjuk pada anda semua..


ok now semua dah tengok kan?
sedih sangat kan...
sian anak2 x berdosa jadi mangsa...
janganlah ditambah dosa yg lain bila satu dosa dah dilakukan..
baby yg xtau pape dibuang n dibunuh dgn kejam camtu..
saya xtau lah ape perasaan ibu yg dah lahirkan diorang tu...
bukan ke lumrah seorang anak tu di sisi ibunya?
binatang pun tau sayangkan anak..
A*J**G ngan B*B* pun jage anak dia elok2 tau...
kenapalah manusia sanggup buat camtu..
ade yg sampai sanggup bakar baby tu...
ya Allah...
bagilah peluang pada baby tu utk nikmati hidup kat dunia ni..


seorang anak yg meninggal semasa bayi akan mendoakan ibunya n menarik ibunya masuk ke syurga kerana telah melahirkannya..
tapi kalau kes camni camane ye?
entahlah ek...speechless!!


sebenarnya pada saya SEMUA orang PERLU bekerjasama dalam hal ni...
DIRI SENDIRI...
IBU BAPA...
GURU...
KAWAN-KAWAN...
SAUDARA-MARA...
MASYARAKAT...


kenapa MASYARAKAT perlu bekerjasama?
sebab.......
orang MELAYU kita ni ada satu tabiat menuding jari dan mencari kesilapan orang lain...
bila orang wat salah...
mesti nak mengata sana sini...
x bagi PELUANG langsung utk orang tu bertaubat n memperbaiki kesilapan diri...
x boleh menerima keinsafan orang yg telah melakukan kesilapan...
sedangkan SEMUA manusia tu ada kesilapan masing2...
orang yg mengata n mengumpat sana sini tu sendiri dah wat dosa dah tanpa mereka sedar...


jadi....
kepada SEMUA rakyat MALAYSIA dan masyarakat dunia...
belajarlah utk memperbaiki kesilapan diri masing2 sebelum menuding jari mencari kesilapan orang lain...
saya bukanlah baik sangat utk bagi ceramah kat sesiapa...
tapi sekurang2nya saya sedang cuba memperbaiki diri utk menjadi lebih baik...
x salah kita saling ingat mengingati kan?
kita semua makhluk ALLAH kat dunia ni..
x de ape yg berbeza...
wallahualam...
saya prihatin...anda bagaimana...???


1 comment:

CQ said...

paling penting orang2 sekarang kena lebih syadid dengan diri sendiri.. remaja sekarang mula memperingankan dosa besar ni... nauzubillah..