Tuesday, June 29, 2010

TIPS UNTUK CANTIK..

salam..
tetiba nak jadi beutician lak..hehe..
tapi aku memang suke je berangan jadi beautician utk diri sendiri..=)
ok proceed now..

sebagai seorang wanita..
semua orang sukakan kecantikan..
termasuklah saya..
kawan saya ATIQAH YUSOFF cakap, saya obses cantik..
mengapa terlalu berat tuduhan yg aku terima?
haha..emo lak tetiba..
tapi setelah saya agak 'dewasa' sekarang..saya mula mengakui kata2 tiqa tu..
thanks tiqa..=)

kamu sedar x wanita ni ade beberapa tabiat BURUK yg kadang2 kita xsedar yg tabiat tu akan mematahkan niat kita utk jadi cantik..
nak tau x kamu2 semua?
ok..tapi janji kena tinggalkan habit tu bila saya gtau jap g ok?
JANJI??PROMISE??

1) MEMICIT JERAWAT - ha..ha..ha..terasa lah tu..sape yg suke picit jerawat, sila tinggalkan habit anda itu..sangat tidak bagus utk kecantikan anda..hihi..nasib saya xsuka picit jerawat..huhu..tapi ade sorang kawan saya pernah cakap, picit jerawat ni best cz cam puas bila dapat picit..dia pernah try nak picit jerawat saya dulu.."ADUH!!SAKITLAH WEH..!!"..itulah jeritan saya ketika itu..puas apenye..??sakit kot..haha..sebenarnya kalau kita picit jerawat ni, ia akan tinggalkan parut yg agak lambat utk hilang kat muka kita..lagipun kan tangan n kuku yg kita guna utk picit jerawat kotor..kita bukan nampak pun bakteria kan??"HABIS TU NAK WAT CAMANE KALAU X PICIT??"..mudah je!!sekarang kan banyak jual ubat jerawat yg mengandungi salicylic acid..ia akan mengecutkan jerawat tanpa tinggalkan parut..guna jela..hehe..

2) MENGGIGIT KUKU - ade orang cakap comel habit ni..haha..sebenarnya habit ni akan rosakkan kuku kita n buat kuku nampak cam bergerigi..oh, saya ade sorang kawan habit dia suke gigit kuku..cara dia nak elak ialah dgn bela kuku dia kasi panjang sket supaya dia akan jaga kuku dia n rasa sayang bila nak gigit kuku tu..tapi kalau nak bela, MAKE SURE anda jaga kebersihan kuku tu..kalau x, gelilah!!kan nak buat makan n c***k tangan tu..xpasal2 kekotoran yg xsepatutnya tumpang sekaki kat celah kuku anda yg panjang tu..hehe..

3) MENARIK ATAU MENCABUT RAMBUT - alamak!!dulu saya sangat suka cabut rambut yg saya rase cam kasar sket..org kate rambut gatal..haha..kesian rambut kena tuduh gatal..huhu..tapi sejak saya perm rambut dulu, habit tu hilang sket2 sebab sayang kat rambut tu..lagipun kang x pasal2 botak lak bila selalu sangat cabut rambut yg x bersalah tu..huhu..kan dah x cantik tu??betul x??hehe..so, kalau rase rambut anda dah mula jarang or botak DISEBABKAN habit ni..cubalah cari jalan penyelesaian cam guna tonik rambut ke utk bagi rambut tu tumbuh balik..kalau cam rambut saya yg sememangnya nipis sejak azali ni..xtau lah nak guna apa bagi banyak sket rambut ni ha..haha..

4) TIDUR DENGAN SOLEKAN - aduh..janganlah sekali-kali tido dgn make-up yg masih ada di wajah anda tu..kesian lah sket kat muka tu..kulit pun nak bernafas gak kan..dah lah dari pagi2 kena tepek ngan macam2 make-up..bila balik, x cuci terus tido..bila mase kulit tu nak bernafas kan??makin tersumbat lah pori-pori wajah anda tu bila habit ni diteruskan..concealer, foundation n blusher adalah antara alat solekan yg akan merosakkan struktur kulit anda bila ande tido dgn solekan tu..sebabnya, ia akan menyumbatkan pori-pori anda bila dah dipakai terlalu lama..macam ni lah..sape2 yg rase malas sgt nak cuci muka bila dah balik lambat tu, ape kate anda jadikan wet wipes sebagai kawan baik anda..sekurang2nya anda leh lap je muka anda yg penuh make-up tu dgn wet wipes tu kan..tapi seelok2nya cuci lah muka tu..lagipun TAKKAN TAK MANDI BILA DAH BALIK RUMAH TU??hehe..jawab sendiri lah..=P

5) MENCUBA TESTER PRODUK - ade je orang yg jenis camni..bila g shopping complex ke, guardian ke, watson ke..cepat je dia nak try sume tester yg ade..memang lah dapat guna branded make-up free..tapi kan tester tu dah digunakan oleh ramai orang..kita sendiri xtau sape yg dah guna tester tu sebelum kita..so macam2 leh jadi..kulit anda pun mungkin akan dijangkiti bakteria..kalau setakat eyeliner ke ok lagi..tapi yg selalu akan menyebabkan jangkitan ialah bahan yg dipakai ke muka anda cam compact powder ke..
sebab kulit setiap orang kan berbeza..so kalau nak gak cuba, make sure anda gunakan span yg pakai buang supaya anda tidak terkena jangkitan kulit..

6) KERAP TUKAR WARNA RAMBUT - hehe..dulu saya camni lah..tapi sejak kawen, hubby x bagi kaler rambut dah..lagipun dah pakai tudung kan..hehe..ikut jela kata hubby ku itu..hihi..tapi utk pengetahuan anda, bila anda KERAP tukar warna rambut, ia akan merosakkan lagi rambut anda n jadi lebih teruk dari asal..xde lah saya cakap habit ni salah..tapi kalau anda suke tukar warna rambut, make sure anda jaga rambut anda sebaik2nya..guna syampu yg khusus utk rambut yg diwarnakan supaya kaler tu tahan lama n rambut dapat khasiat yg sepatutnya..rambut yg kerap diwarnakan juga memerlukan vitamin sebab semasa proses pewarnaan, macam2 bahan kimia digunakan..ini akan buat rambut anda mudah rosak n kering..jadi penggunaan vitamin rambut akan membantu anda mengurangkan masalah ini..

7) GEMAR MINUMAN BERKAFEIN TINGGI - sekarang kan trend lepak kat coffee house, starbucks, oldtown, coffee beans n macam2 lagi lah..saya pun xtau sangat..so jadi trend lah gak utk minum kopi yg sememangnya banyak kafein kan..hehe..badan dan kulit kita memang perlukan air utk memelihara kesihatan n keanjalannya..tapi kalau dah air yg anda minum tu air berkafein, beralkohol n berkarbonat..memang tu hanya akan menghancurkan harapan anda semua tu utk menjaga kecantikan..lagipun minuman berkafein tinggi ni akan membuat anda ketagih..jadi apa kata anda tukarkan minuman berkafein tu kepada air putih@air masak@air jarang@air suam je..lagi bagus utk kesihatan n kecantikan kita kan..kalau nak sedap sket, minum jus buah cam epal, oren, tembikai, carrot n banyak lagi..tapi pastikan ia TANPA atau KURANG gula ye..hehe..

ok dah selesai tips utk cantik dari saya..ada lagi sebenarnya..tapi dah x ingat..ada beberapa tips ni saya amik dari magazine ibu saya mase balik jb hari tu..tapi x ingat dah magazine ape..hehe..jadi kalau anda nak jadi cantik secara dalaman, jauhkan lah tabiat2 buruk kat atas tu..x rugi pun kalau kita jaga kesihatan n kecantikan kita ni kan..utk masa depan kita gak..jadi mari kita sama2 berjanji utk menjauhkan diri daripada melakukan habit2 x baik tu..hehe..

sekian..(✿◠‿◠)

1 comment:

Bintu Sazali said...

Salam...kak aimi!..betulla!..huhu

hari tu sy pun ada jugak baca,jgn picit jerawat.nanti,secara tak langsung,akan menyebabkan kuman merebak,dan hasilnya,akan tumbuh jerawat2 baru di tempat berhampiran..huhu...dan akan meninggalkan parut gak!!..:(

masalhnya,baru je ptg td sy picit jerawat..tak tahn la..tgn ni gatal je nk picit...ngeh3..:p

abes rosak muka..huhu~